Alue- ja kuntatutkimuskeskus – Spatia,
Itä-Suomen yliopisto,
Joensuun kampus,
PL 111,
80101 Joensuu
Suunnitelma näyttää hyvältä, mutta
joissain kohdissa on toistoa ja osin asioita esitetty hieman epämääräisesti.
Esim. miten työllistäminen ja heikossa asemassa olevien tuki aiotaan tämän
hankkeen puitteissa järjestää. Asetetaanko tällaisille toimille jokin
erityiskohtelu (tällaiset painotukset voitaisiin sanoa selvemmin).
Esitämme myös, että näihin
työllistämistä ja toiminnan jatkuvuutta tukeviin toimenpiteisiin annettaisiin
konkreettisia toimenpide-ehdotuksia tai edes jonkinlainen linjaus siihen, miten
työllistäminen/yhteisten toimintojen koordinointi tehdään mahdolliseksi. Minkä
taho vastaa esimerkiksi hanketyöllistämisen välineiden tarjoamisesta
yhdistysten käyttöön. Vai onko tätä ajateltu edes tehtäväksi tästä hankkeesta?
Yhdessä tekeminen voitaisiin
kirjoittaa myös osaksi hankkeen perustamista. Ei ole kovin tehokasta jos kaikki
opettelevat/tekevät samat asiat joka yhdistyksessä itsekseen, etenkin kun
tekijöistä on pulaa. Hankkeen puitteissa kannattaa järjestää (mahdollisesti
teemoittain) yhteisiä hankekirjoittamispajoja. Tällaista yhteistyötä olemme
toki itsekin jo kaavailleet. Näin opittaisiin toisilta (ja joltakin joka tuntee
hankekuviot) ja toimittaisiin itse omassa asiassa.
Toimenpideohjelmassa kannattaa
täsmentää toimien aikataulu ja ohjeet yhdistyksille eli hankehakemusten
tekijöille. Milloin hankesuunnitelmien tulee olla valmiita, kuinka laajoja ne
voivat olla. Arviointikriteerien ohella pitäisi saada tietoa myös hankkeiden
mahdollisesta kestosta sekä vaikuttavuuden ja valvonnan toimista. Kuinka pitkä
hankekausi on ja voiko kaudella olla useampia hankkeita vai kannattaako
suunnitella koko kauden mittainen hanke.
Toimenpiteet, niihin liittyvät
toimet ja aikataulutus siis selkeämmin esiin.
Joensuussa 26.11.2014
Noljakan asukasyhdistys ry.